În afară de magia târgurilor de Crăciun, strălucitoare ca întotdeauna, Viena oferă, în această iarna amatorilor de pictură o ocazie deosebită: impresionism, expresionism şi simbolism, în două din cele mai renumite muzee ale oraşului. Astfel, muzeul „Albertina“ găzduieşte până la 10 ianuarie 2010 expoziţia Lumina în tablouri, constituită în jurul a 75 de capodopere ale impresioniştilor francezi împrumutate de la Muzeul „Wallraf-Richartz“ şi Fundaţia Corboud din Köln. Caillebotte, Cézanne, Courbet, Degas, Gauguin, Manet, Monet, Pissaro, Renoir, Signac, Sisley, Toulouse-Lautrec şi Van Gogh sunt prezentaţi sub aspectul inedit al tehnicilor şi metodelor folosite în realizarea pânzelor. (...)
Buni cunoscători ai principiilor teoretice ale opticii, majoritatea dintre ei au folosit cunoştinţele vremii despre emisia, absorbţia şi propagarea luminii, realizând o
cromatică pură şi tuşeuri fine care par trasate lejer, sub inspiraţia momentului. Cât de „spontan“ au fost însă create multe dintre picturile expuse aflăm din această expoziţie în care cinci ani de studiu cu ajutorul razelor X şi analizei chimice a culorilor folosite au relevat schiţele, desenele, schimbările de compoziţie şi retuşurile cromatice care se ascund în spatele unora dintre ele. Mai mult decât frământările artistului, ele reflectă uneori şi progresele tehnice ale vremii în ceea ce priveşte procesul de fabricaţie şi ambalare a vopselelor, noile ustensile, palete, cutii, care au permis lucrul în exterior (dovedit, de exemplu, prin descoperirea, în vopseaua tablourilor, a unor seminţe de plante, fire de nisip sau insecte). Explicaţiile fiziologice ale percepţiei luminii şi descoperirile privind legile contrastului simultan al culorilor au condus în timp la cristalizarea esteticii neoimpresioniste, cu tehnica „pointillism“-ului şi mai târziu, ca reacţie la fragmentarea excesivă adusă de aceasta,