Atentatul din ziua de Crăciun pus la cale de nigerianul de 23 de ani crescut în puf de tatăl bancher a eşuat. Asta nu înseamnă însă că nu vor exista urmări pentru noi toţi. Se prevăd noi controale în aeroporturi: câini care ne vor mirosi de substanţe explozibile sau controale corporale prin pipăire. Şi, probabil, noile controale vor însemna şi mai mult timp petrecut pe aeroport, la cozi. De parcă nu era suficient cât timp pierdeam acum, cu lichidele într-o mână, pantofii în alta, şi laptopul scos din geantă la subraţ, la cozi. Nu mă înţelegeţi greşit: e bine că se fac controalele, atâta vreme cât zborurile vor fi mai sigure. Doar că devine un calvar să te urci în avion.
Fiecare nou atentat la bordul unui avion, eşuat sau reuşit, a însemnat noi şi noi controale enervante şi mâncătoare de timp pentru pasageri. Detectoarele de metale pentru pasageri şi aparatele cu raze X pentru bagaje au fost introduse pe aeroporturi după seria de deturnări de avioane din anii ‘60-’70 ce aveau drept protagonişti militanţii palestinieni. 9/11 a adus practic dublarea timpului de control înainte de a te urca la bordul avionului. Acum, trebuie să te prezinţi la aeroport cu două sau chiar trei ore înainte de ora de îmbarcare scrisă pe bilet. Din cauza asta, pentru curse scurte, nici nu mai merită să iei avionul. Cu tot cu perioada de aşteptare şi control în aeroport, s-ar putea să pierzi la fel de mult timp ca dacă ai conduce maşina până la destinaţie. Gândiţi-vă, de exemplu, dacă mai merită să luaţi avionul de la Bucureşti până la Constanţa.
Tot în 2001, dar în decembrie, atentatorul cu bomba în pantofi (the Shoe Bomber) a condus la cozile de pasageri cu pantofii în mână de pe aeroporturile americane şi nu numai americane. E adevărat că israelienii au inventat un aparat cu care verifică pantofii fără a-i mai pune pe pasageri să se descalţe. Totuşi, aparatul nu a fost achizi