Unele dintre subiectele de pe ultimele pagini ale ziarelor de anul acesta se referă la evoluţii extrem de importante în viitor: de pildă, o nouă modalitate de a face înconjurul lumii. În 2009 au fost create o alianţă navală care ar putea modifica echilibrul militar între două continente şi o linie de avertisment telefonic între armatele Chinei şi Indiei.
Deşi legendarul coridor nord-vestic era mai mult un stimul pentru imaginaţie, în luna septembrie a acestui an două vase germane au făcut istorie devenind primele nave comerciale care au strabătut ruta Asia de Est - Europa de Vest prin coridorul nord-estic dintre Rusia şi Oceanul Arctic.
Până acum, gheaţa făcea impracticabilă această rută, însă, pe fondul creşterii temperaturii globale, traversarea coridorului este în prezent extrem de facilă. „Practic n-am întâlnit aproape deloc gheaţă", a declarat pentru BBC căpitanul Valeri Durov.
Însemnătatea acestui fenomen depinde de cei cu care vorbeşti. Coridorul ar putea fi o adevărată mină de aur pentru transporturile navale, deschizând o rută mult mai scurtă şi mai ieftină din Asia către Europa. Pentru ecologişti însă, vestea reprezintă un semn că schimbările climatice sunt pe cale să atingă un adevărat punct de inflexiune.
Cele mai recente observaţii ale oamenilor de ştiinţă sugerează că în maxim zece ani regiunea arctică ar putea fi total lipsită de gheţuri pe timpul verii. Consecinţele asupra mediului - creşterea numărului inundaţiilor în regiunile de coastă din întreaga lume şi dispariţia unor specii din fauna locală - sunt binecunoscute.
Însă dezgheţul deschide şi calea unor competiţii de natură geopolitică. Rusia şi-a proclamat deja dreptul de exploatare a resurselor naturale de sub calota arctică, spre consternarea celorlalte state nordice. Rusia va beneficia de pe urma rutei recent inaugurate şi prin sporirea oport