După ce a început anul 2009 cu şomaj tehnic şi concedieri, industria auto din România s-a adaptat la criză şi a devenit placa turnantă a exporturilor şi unul dintre cele mai solide domenii de activitate din ţara noastră.
În timp ce exporturile Dacia au crescut cu 47% în primele zece luni din 2009, piaţa internă s-a prăbuşit cu 55%. Investiţiile realizate în producţia de autoturisme şi componente auto s-au dovedit sustenabile pe termen lung. Astfel, Dacia a produs anul acesta, în primele 10 luni, 210.646 de maşini, cu 19,7% mai mult decât în aceeaşi perioadă din 2007.
În schimb, dobânzile mari şi reducerea creditării au determinat dealerii în acest an să vândă pe pieţele externe o parte din stocuri, transformând ţara noastră în exportator de limuzine.
EXPORTURI VS PIAŢA INTERNĂ
Dacia a exportat anul acesta 138.260 de unităţi, cu 47,4% mai mult decât în primele 10 luni din 2008, când a livrat 93.776 de maşini, vânzările sale fiind impulsionate în mare parte de programele de înnoire a parcurilor auto din Germania şi Franţa. Din totalul de unităţi fabricate în ianuarie-octombrie, 84.934 sunt Logan MCV, 77.795 sunt Logan şi 47.917 Sandero, potrivit statisticilor Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA). Vânzările Logan în România au coborât cu 27% în primele zece luni ale anului, la 46.507 unităţi, comparativ cu aceeaşi perioadă din 2007, când au fost livrate 63.715 maşini. Logan MCV a scăzut cu 3,1% în primele 10 luni, la 13.836 de maşini, faţă de 14.276 de unităţi vândute în acelaşi interval din 2007.
"RABLA" OCCIDENTULUI
Creşterea vânzărilor Dacia în vestul Europei s-a bazat pe programele europene de tip "Rabla", cu succes pentru marca românească mai ales în Germania şi în Franţa, unde au avut loc programe de înnoire a parcurilor auto.
Înmatriculările de autoturisme şi vehi