Albumul „Stilul celui de-al Doilea Imperiu“, al istoricului român Gabriel Badea-Păun, a apărut la Editura Citadelles&Mazenod din Franţa. Autor al mai multor cărţi de referinţă, editate în Franţa, Anglia şi SUA, Gabriel Badea-Păun cerne istoria prin evoluţia gustului artistic.
În 2007 apărea, tot în Franţa, volumul „Portraits de société", semnat de Gabriel Badea-Păun, o istorie socio-artistică în imagini a secolelor XIX şi XX. Lansat luna trecută, „Stilul celui de al Doilea Imperiu.
Arhitectură, decor şi arta de a trăi" se opreşte asupra celei de-a doua jumătăţi a secolului al XIX-lea, asupra domniei lui Napoleon al III-lea şi a împărătesei Eugenia, cei care au influenţat estetica perioadei respective.
Într-o carte minunat tipărită, cu fotografiile lui Marc Walter, autorul ne plimbă prin Parisul pe care baronul Haussman tocmai îl sistematiza, ne dezvăluie spaţiile bogat decorate ale palatelor familiei imperiale sau ale Operei Garnier, urmăreşte mobilierul şi decoraţiunile interioare din Palatul Expoziţiei Universale de la Paris din 1867, la care participa şi România, descoperă elegantele toalete ale împărătesei, prezintă pictura şi sculptura ofiială, dar mai ales se apleacă asupra artelor decorative: tapete, pasmanterii, bibelouri, care constituie spaţiul intim al personajelor descrise.
Textul lui Gabriel Badea-Păun este documentat, analiza filosofiei epocii este pertinentă, capacitatea de a decela între teoriile estice şi componenta lor psiho-socio-istorică este redutabilă. Ceea ce conferă însă volumului o atracţie specială este talentul de a aşterne pe hârtie toate aceste lucruri într-un stil deconectat, în care erudiţia se înfrăţeşte cu zâmbetul, iar analiza capătă aură de poveste.
Palate, tapiserii, mobilier
Premisele de la care porneşte autorul sunt enunţate în titlul primului capitol al cărţii: „Stil