Criza a modificat comportamentul turiştilor: merg cu maşina personală, caută cazare ieftină şi mănâncă la „împinge tava”. Sursa: Libertatea
Peste jumătate dintre turiştii români care petrec vacanţele în ţară preferă să meargă cu autoturismul personal, să-şi cumpere mâncare de la supermarket şi să se cazeze în vile închiriate. Operatorii de turism sunt îngrijoraţi de creşterea numărului acestora din cauza crizei. Vedetele sezonului au fost particularii şi proprietarii de pensiuni, preferaţi datorită preţurilor mici.
Dacă, în 2008, vacanţele în străinătate se vindeau la early booking, în 2009 au dominat rezervările de ultim moment, cu reduceri de până la 35%. Acelaşi lucru se întâmplă şi în prag de Revelion. Cei care sunt dispuşi să plece chiar mâine pot alege o vacanţă de patru zile în Bulgaria, la Bansko, pentru 179 de euro, în loc de 270, cât se cerea iniţial.
„Tendinţa s-a observat încă din sezonul estival, când mulţi au aşteptat până în ultimul moment, din cauza problemelor financiare personale. Pentru a-şi vinde pachetele, şi operatorii, şi hotelierii sunt nevoiţi să scadă preţurile la maximum”, spune Traian Bădulescu, purtător de cuvânt al Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism.
Calitatea cazării interesează mai puţin ca peisajele
Turiştii pe care hotelierii îi surprindeau cu reşouri sau butelii în camere s-au înmulţit pe fondul crizei. Nu au scăzut însă şi pretenţiile. “Când se a dresează agenţilor de turism, ei cer «ceva mai ieftin». Când li se prezintă oferta, ei încep cu pretenţii. Vor camere renovate, cu aer condiţionat, cadă, frigider şi televizor”, spune Dragoş Răducan, secretar general al Federaţiei Patronatelor din Turismul Românesc.
Potrivit unui studiu Insomar, realizat la solicitarea Ministerului Turismului, peste 31% dintre respondenţi au optat pentru varianta cea mai