După eşecul prohibiţiei din anii ’80, alcoolismul este combătut cu măsuri fiscale. Preşedintele Dmitri Medvedev a iniţiat o nouă reformă a pieţei de băuturi alcoolice din Rusia.
Eliminarea comerţului ilicit cu alcool vine în sprijinul celor doi mari producători naţionali, Synergy şi Russian Alcohol Group, dar va contribui şi la reducerea consumului de alcool.
Mai citiţi şi:
Volanul într-o mână, vodca în cealaltă
Medvedev vrea închiderea sau privatizarea companiilor de stat create în epoca Putin
Una dintre principalele măsuri constă în impunerea unui preţ minim pentru vânzarea la raft a sticlelor de votcă de la 1 ianuarie 2010. Din totalul pieţei, estimată la 2,4 miliarde de litri de votcă anual, comerţul ilegal reprezintă aproximativ jumătate.
Analiştii pieţei ruse consideră că piaţa neagră va scădea cu 26% la 3,8 miliarde de dolari, conform estimărilor băncii de investiţii Renaissance Capital.
Preţ minim pentru votcă
Guvernul a stabilit preţul minim pentru vânzarea la raft, de 89 de ruble (3,33 dolari) pentru o sticlă de jumătate de litru de votcă, valoare dublă faţă de produsele de contrabandă ce pot fi achiziţionate din magazine.
„Preţul minim este una dintre măsurile care vor contribui la eliminarea mărcilor ilegale de votcă ", a declarat Alexander Korovka, purtător de cuvânt al Russian Alcohol.
„Consumatorii nu doresc să bea produse necunoscute, cererea crescând pentru mărcile cu preţ mediu", a adăugat el. Reforma sectorului băuturilor alcoolice iniţiată de Medvedev încearcă să evite greşelile făcute de fostul lider sovietic Mihail Gorbaciov.
În mai 1985, conducerea fostei URSS a restricţionat vânzarea băuturilor alcoolice, ceea ce s-ar traduce printro prohibiţie parţială.
În timp ce vânzările oficiale au scăzut drastic, piaţa neagră s-a dezvoltat