Piaţa românească de retail continuă trendul ascendent din ultimii ani, în ciuda scăderii puterii de cumpărare a românilor. Creşterea va fi însă moderată anul viitor de efectele recesiunii economice.
În 2009, valoarea pieţei de retail din România, de 21 miliarde de euro, este mult sub cea înregistrată în ţări precum Franţa (393,4 miliarde de euro), Germania (386,2 miliarde de euro) şi Marea Britanie (324,8 miliarde de euro), potrivit unui studiu al companiei de cercetare de piaţă Euromonitor. Piaţa de retail din Bulgaria este mai mică, având o valoare de 7,3 miliarde de euro în 2009. În 2010, piaţa de retail din România va ajunge la 21,6 miliarde de euro, urmând ca până în 2012 să ajungă la o valoare de 24,3 miliarde de euro, potrivit aceluiaşi studiu. Cea mai mare creştere dintre ţările mai sus menţionate va fi înregistrată de Marea Britanie, aceasta ajungând la 344,2 miliarde de euro în 2012, de la 330 miliarde de euro în 2010. Singura ţară care va înregistra o piaţă de retail în scădere în 2010 este Bulgaria, care va ajunge la o valoare de 7,2 miliarde de euro. Până în 2012, valoarea pieţei de retail bulgăreşti va rămâne la aceeaşi valoare cu 2009, de 7,3 miliarde de euro.
CUM SE ÎMPARTE PIAŢA
Anul trecut, vânzările de produse alimentare şi nonalimentare au totalizat 85,2 miliarde de lei, valoare care ar urma să urce în 2010 cu 6,9%, la 96,4 miliarde de lei. Magazinele care comercializează produse alimentare şi nonalimentare domină piaţa de retail, aceste canale având o pondere de 97% în acest an, respectiv vânzări de 88,14 miliarde de lei. Vânzările directe, online, homeshopping şi de la automate vor trece de două miliarde lei în acest an. Această piaţă va creşte cu 3,5% în 2010, la 2,08 miliarde de lei, şi cu 7,8% un an mai târziu, la 2,24 miliarde de lei. Numărul magazinelor de retail este estimat pentru acest an la 134.300, cu 4