A mai trecut încă un an - deloc uşor - pe piaţa investiţiilor în bunuri culturale; doi, trei, cel mult zece dintre investitorii serioşi nu au ratat ocazia de a intra în posesia unui Grigorescu, Tonitza, Pallady, Petraşcu, Mutzner. La Casa Alis, de pildă, tabloul "Spaniolă" (ulei pe carton, 55x45 cm) semnat de Nicolae Tonitza (lucrare datată 1927-1928) a fost tranzacţionat, în sesiunea de licitaţii din 31 octombrie a.c., pentru 87.264 euro.
Tranzacţii consistente a înregistrat, în acest an, Casa Goldart. "...În rochie vernil pe fotoliu roşu", un ulei pe carton semnat de Theodor Pallady, a intrat, probabil pentru multă vreme, în altă colecţie, la preţul de 232.500 lei, în timp ce "Femeie pe balustradă", ulei pe carton semnat de Gheorghe Petraşcu, a convins un cumpărător cu bani să scoată din buzunar 207.500 lei, adică 57.000 de euro. Cel mai bine vândut, la Casa Goldart, rămâne însă Nicolae Grigorescu.
Reamintim titlurile şi preţurile celor şase tablouri de Grigorescu adjudecate, în acest an, la casa amintită: "În amurg" şi "Flori de nalbă", ambele în ulei pe lemn, tranzacţionate fiecare la 205.000 lei (55.000 euro); "Ţărăncuţă cu basma", tot un ulei pe lemn, 170.000 lei; "Car cu boi" (ulei pe lemn) - 160.000 lei; "Gospodărie ţărănească" şi "Copiliţă", ambele în ulei pe pânză, adjudecate la 107.500 lei, respectiv 95.000 lei. Au continuat să atragă atenţia investitorilor opere de Petraşcu, Tonitza, Pallady. Subiectele? Nuduri, naturi statice, portrete, peisaje. O "Veneţie" de Petraşcu şi-a continuat călătoria, fiind achiziţionată pentru 189.000 lei, iar un "Vas cu flori" de Tonitza a binecuvântat, cu parfumul său de epocă, o altă casă, pentru 165.000 lei, în timp ce un "Peisaj la Balcic" de Samuel Mutzner a poposit în alt salon cu mobilier interbelic, pentru cine ştie câtă vreme, la... numai 102.500 lei.
La un an de la intrarea pe piaţa românească d