» Nicolae Ceausescu avea un vis legat de Portul Constanta: crearea unei insule artificiale, ca si cum ar fi dorit sa recupereze insula naturala pe care a scufundat-o in 1969, Ada-Kaleh, pentru a construi Portile de Fier.
» Proiectul insulei artificiale de la Agigea este acum, la 20 de ani dupa moartea intaiului constructor al tarii, pe cale sa se realizeze, cu o investitie de 252 milioane euro. Studiile de fezabilitate au fost deja facute.
Partea de sud a Portului Constanta, aflata in imediata vecinatate a ultimei ecluze de la Agigea, trebuia sa devina, conform cincinalului comunist, cea mai moderna zona portuara din Romania. Acvatoriul aparat de digul de sud fusese transformat pe plansa proiectantilor intr-un terminal de mare capacitate pentru operarea convoaielor ce veneau pe Canalul Dunare-Marea Neagra. Studiile de fezabilitate solicitate de Compania Nationala Administratia Porturilor Maritime Constanta arata ca poate cea mai ambitioasa parte a proiectului viza crearea in mijlocul apei a unei insule artificiale, unde urmau sa fie descarcate navele de mare capacitate. Responsabilii de atunci ai portului nu scapau nici o ocazie, cu prilejul vizitelor de lucru ale "tovarasului" Nicolae Ceausescu, sa-i prezinte machete si raportari despre stadiul lucrarilor. Imediat dupa 1989, totul a fost abandonat. Acum, la 20 de ani distanta, proiectul comunist a revenit in actualitate.
De fapt, nu se poate spune ca planurile de dezvoltare a sudului Portului Constanta au fost total abandonate, doar ca statul nu a dispus, pana in prezent, de muntele de bani necesar pentru continuarea lucrarilor. Conform studiilor de fezabilitate realizate in beneficiul Companiei Nationale Administratia Porturilor Maritime Constanta, cele cinci obiective aflate in directa legatura din zona de sud, dar care sunt derulate separat din punctul de vedere al finantari