Criza a adus, în 2009, mai mulţi cumpărători la casele de licitaţii şi o creştere progresivă a ratei de adjudecare. Preţurile au scăzut însă, iar entuziasmul competitorilor s-a temperat. Potrivit specialiştilor, la sfârşitul anului trecut, piaţa internaţională de artă a avut mai puţin de suferit de pe urma recesiunii economice. „La noi, cheltuielile pe obiecte de lux, aşa-numitele «investments of passion», printre care se numără şi arta, au crescut
Criza a adus, în 2009, mai mulţi cumpărători la casele de licitaţii şi o creştere progresivă a ratei de adjudecare. Preţurile au scăzut însă, iar entuziasmul competitorilor s-a temperat.
Potrivit specialiştilor, la sfârşitul anului trecut, piaţa internaţională de artă a avut mai puţin de suferit de pe urma recesiunii economice. „La noi, cheltuielile pe obiecte de lux, aşa-numitele «investments of passion», printre care se numără şi arta, au crescut pe măsură ce investitorii au căutat să-şi tezaurizeze averile pe termen lung“, spune Manuela Plăpcianu, CEO Artmark. Potrivit Luminiţei Ghilduş, director GoldArt, important este faptul că au apărut cumpărători noi, care, alături de cei vechi, au mărit numărul colecţionarilor: „peste 50% din cumpărătorii din 2009 sunt clienţi noi. Pe de altă parte, a devenit evident, în acest an de criză, că investiţia în artă este profitabilă şi mult mai lichidă. O lucrare de artă se vinde, la nevoie, mult mai uşor decât o casă sau un teren“.
Dan Tudor, coordonatorul proiectului tudor-art.com, menţionează că, în anii trecuţi, au fost licitaţii la care s-au vândut sub 20% din loturile propuse în cataloage. „În a doua jumătate din 2009, s-au atins recorduri de vânzări în licitaţie de peste 70% din lucrările propuse, ceea ce arată un interes crescut al investitorilor pentru acest tip de plasament“, a spus el. Mihail Papagheorghiu, directorul casei de licitaţii Alis, este