Incepe un an complicat pentru presa romaneasca, poate cel mai complicat din ultimii 20 de ani, sub o dubla uriasa presiune: spectrul falimentului si nevoia de recredibilizare.
Deja cateva publicatii, unele chiar de mare traditie si renume, cum e Cotidianul, au disparut. Altele nu se simt prea bine. Disponibilizarile incepute anul trecut vor continua, mai ales in trustul Realitatea, care pare sa se clatine cel mai tare. Evenimentul Zilei, a renuntat, din considerente economice, la colaboratori de prestigiu, in vreme ce presa locala este deja decimata.
Iar perspectivele nu sunt foarte vesele, cat timp, sub presiunea crizei, bugetele de publicitate ale companiilor sunt tot mai mici si lupta pentru fiecare contract este feroce. De aici, o lupta apriga pentru fiecare punct de audienta. Felul in care vor intelege jurnalistii sa duca aceasta lupta va reprezenta testul cel mare.
Dupa erorile uriase de anul trecut, culminand cu ofensiva isterica si concertata antiBasescu, credibilitatea presei, mai ales a celei concentrate in marile trusturi, s-a prabusit. Respectul publicului se pierde usor, dar se castiga greu si de el depinde in cea mai mare masura inclusiv audienta, deci incasarile.
E drept, Realitatea Tv, de exemplu, se lauda cu audiente record in decembrie. De fapt, alegerile si evenimentele care au urmat au avut aceste audiente record si cum A3 a depasit chiar orice limita a decentei, iar TVR a lipsit aproape cu desavarsire, oamenii n-au prea avut de ales. RTV va vedea cu ce a ramas dupa demolatorul an 2009 abia in perioada care vine. Pana una alta, trustul Realitatea-Catavencu are pierderi financiare uriase.
Misiunea recuperarii credibilitatii nu va fi una usoara, iar semnele unei strategii eficiente si inteligente nu se vad. Ce trebuie facut nu e mare secret.
Daca tabolidizarea excesiva, avalansa