România începe anul cu restanţe la reformarea sistemului public, esenţială pentru redresarea economică.Premisele economice ale lui 2010 sunt atât de nefaste pentru că depind de stabilitatea guvernării. Neînţelegerile dintre principalele partide, cauzate în special de campania electorală, au lăsat România fără un guvern deplin funcţional şi, implicit, fără reforme, buget naţional, strategii anticriză şi finanţare externă. Restanţele acumulate în 2009 sunt enorme. Mult
România începe anul cu restanţe la reformarea sistemului public, esenţială pentru redresarea economică.
Premisele economice ale lui 2010 sunt atât de nefaste pentru că depind de stabilitatea guvernării. Neînţelegerile dintre principalele partide, cauzate în special de campania electorală, au lăsat România fără un guvern deplin funcţional şi, implicit, fără reforme, buget naţional, strategii anticriză şi finanţare externă.
Restanţele acumulate în 2009 sunt enorme. Multe legi aşteaptă să fie finalizate şi trimise în Parlament pentru aprobare. Legea pensiilor şi cea a responsabilităţii fiscale sunt cele mai importante. De aceste acte normative depinde structura bugetului în anii următori. Ele ar trebui să garanteze că banii publici nu vor mai fi risipiţi iresponsabil, iar cheltuielile vor fi ajustate.
Aceste măsuri - dure pentru sectorul de stat, pe care politicienii şi-l subordonează formal, dar mai ales informal - sunt greu de pus în practică atunci când domină strategiile de campanie.
Lipsa reformelor a dus şi la amânarea succesivă a tranşelor din împrumutul extern. Ca orice creditor, Fondul Monetar Internaţional (FMI) cere bonitate clientului. Or, guvernul din 2009 a cheltuit banii de la FMI pe salarii şi pensii, fără să aplice măsuri de corectare a structurii deficitului.
Restabilirea echilibrului economic, cu ajutorul banilor şi al strategiei FMI, va depinde