Electroretailul, comertul cu mobila si sectorul de bricolaj s-au clatinat in 2009 sub povara unei contractii puternice a cererii pe piata, iar in acest an totul depinde de cat de mult va continua sa scada consumul.
Vanzarile in magazinele mari cu bunuri de folosinta indelungata depind in principal de revenirea creditarii, in timp ce hipermarketurile si supermarketurile asteapta ca 2010 sa reaprinda apetitul de consum al romanilor.
In lipsa unei relansari a consumului, strategiile marilor retele de magazine vor fi si in acest an defensive: vor fi mai mult reorganizari si consolidari ale businessului in locatiile actuale decat planuri de expansiune finalizate.
"Pentru 2010 nu suntem foarte optimisti. Vom vedea mai mult consolidari, strategii de restructurare a retelelor si de diminuare a costurilor, si nu neaparat proiecte de extindere a retailerilor mari", prognozau reprezentantii AMRCR (Asociatia Marilor Retele Comerciale din Romania) in decembrie. Retailul modern ajunsese la finele lui 2008 la o valoare de peste 10 miliarde de euro, cel mai mare segment fiind cel alimentar, estimat la 7-8 mld. euro. La randul lor, electroretailul, bricolajul si retailul modern de mobilier erau estimate la peste un miliard de euro la nivelul lui 2008.
In conditiile actuale, cand nu se intrevede nici deblocarea creditarii si nici revenirea apetitului de consum, cel mai bun scenariu pentru 2010 in electroretail, bricolaj si pentru retelele de magazine de mobila este intreruperea scaderii vanzarilor, ceea ce ar permite redresarea businessurilor intrate anul trecut in insolventa.
2010 va fi anul reorganizarilor in electroretail, piata care s-a redus la jumatate in 2009. Sectorul de profil a fost zguduit anul trecut de intrarea in insolventa a unor jucatori mari, Flamingo si Rombiz, care in 2010 ar putea finaliza reorganizarea.
La randul sau, piata local