Pentru opozitie, in egala masura ca pentru guvern, a inceput testul bugetului pe 2010. Este nu atat un test de putere, cat un test de pozitionare, strategie si chiar soliditate.
Nici sa vrea, PSD si PNL nu au in acest moment majoritatea pentru a tranti bugetul, dar nu au niciun motiv sa vrea sa faca o astfel de miscare sinucigasa, care sa le atraga intreaga responsabilitate pentru blocarea relatiei cu FMI si, implicit, a finantarii esentiale din aceasta directie. In plus, pozitionarea celor doua partide in raport cu bugetul este delicata.
Coordonatele acestuia au fost batute in cuie de FMI, in baza unui acord incheiat pe vremea cand PSD era parte a guvernarii si a consimtit la restrangerile care trebuie acum respectate. "Aceste este un buget la impuse, nu la liber alese", a spus-o pe sleau ministrul Finantelor.
In plus, partile cele mai atacabile ale bugetului, mai precis cheltuielile inca prea mari pentru salariile bugetarilor, sunt chiar cele pe exact PSD, mama si tatal bugetarilor, nu le poate ataca. Pe de alta parte, bugetul poarta semnatura unui fost ministru liberal al Finanatelor de care PNL e greu sa se dezica in mod convingator.
Tot ce pot face, in mod realist, liberalii si social democratii este sa incerce sa obtina cat mai multe amendamente avantajoase cu are guvernul sa-si asigure un traseu cat mai rapid si mai lin al bugetului prin Parlament. Amendamentele sunt insa de doua feluri: ale partidului si cele individuale.
Amendamentele PNL sunt reducerea fiscalitatii si acordarea a 6% din PIB pentru Educuatie. Principial, ambele sunt corecte, ba chiar procentul pentru invatamant este prevazut de lege. Reducerea fiscalitatii este insa absolut nefezabila inainte de a face restructurari masive care sa reduca masiv cheltuielile bugetare.
Este PNL de acord si cu disponibilizari din imensul apa