Dacă aţi crezut că 2009 a fost un an foarte prost pentru industria auto europeană, 2010 ar putea fi mult mai rău, susţin mai mulţi directori de companii auto din Europa, dar si analişti sau agenţii de rating. Experţii din domeniu susţin la unison că vânzarile de automobile noi din Europa vor scădea cu cel puţin un milion de unităţi în acest an, comparativ cu 2009.
“Mirajul” stimulentelor financiare, prin primele de casare ale programelor “Rabla”, a încurajat oamenii să cumpere maşini în 2009. Motiv pentru care clienţii au prins gustul reducerilor de preţ substanţiale, iar în 2010 vor aştepta bonusuri la fel de mari, motiv pentru care, anul acesta vânzările de maşini noi din Europa vor sucomba.
Mirajul programului “Rabla”
Chiar dacă economiile statelor din Europa îşi vor reveni, iar companiile se vor redersa, incertitudinea va plana asupra consumatorilor. Cel puţin asta susţine Emmanuel Bulle, senior director la divizia “Corporaţii” de la agenţia de rating Fitch.
Potrivit Moody’s, o altă agenţie de rating de credit, producătorii de volum europeni precum Volkswagen, PSA Peugeot-Citroen, Renault şi Fiat, se confruntă cu o provocare mai mare decât companiile care construiesc modele premium, în menţinerea vânzărilor, în 2010. Asta pentru că au beneficiat cel mai mult de programele de reînnoire a parcului auto derulat în principalele state europene în 2009.
Printre persoanele şi companiile care s-au aventurat să facă şi previziuni pentru 2010, se numără preşedintele Fiat, Sergio Marchionne, sau companiile Goldman Sachs şi JD Power Automotive Forecasting. Toţi spun că în 2010 se vor înregistra cele mai mici vânzări din ultimii ani.
Scădere de 10% a pieţei în Europa
Sergio Marchionne, preşedintele Fiat, se aşteaptă ca vânzările de autoturimse din Europa de Vest să scadă la 12 milioane de euro în 2010, de la la 13,5 milioa