Majoritatea şoferilor care au dorit să intre cu maşina în noul an au trecut deja pe la un birou de asigurări auto. Marea noutate a anului a fost introducerea sistemului „bonus-malus”, un sistem aplicat de ceva timp la poliţele CASCO. Bonus malus vine din latină şi înseamnă „bun-rău”, adică un sistem prin care prima de asigurare poate fi redusă (bonus) dacă în anul anterior asiguratul nu a avut daune, sau poate fi mărită (malus) dacă asiguratul a înregistrat daune. „Bonusul se dă atâta timp cât şoferul este un participant bun la trafic, deci poate beneficia de o reducere la costul poliţiei de răspundere auto, iar malus e în funcţie de numărul de daune. Omul vine şi dă o declaraţie pe propria răspundere care e luată de bună credinţă. Dacă spune că nu a făcut accidente, i se va da bonus. Dacă are o daună, i se va majora tariful”, a explicat Dragoş Boadă, inspector de asigurări.
Bonus 5%, malus 30%
Astfel, companiile de asigurări urmăresc o încurajare a asiguraţilor prudenţi şi o descurajare a celor care buşesc maşini. Şoferii vor fi mai prudenţi astfel cu propriul buzunar, întrucât la anul ar putea plăti chiar şi dublu. „La bonus se va da 5% reducere dacă a fost un bun participant la trafic. La o daună se aplică o majorare de 30%, la două daune 80% iar la peste 2 daune tarifele se vor dubla”, a precizat Dragoş Boadă.
Daunele pot fi preluate de şoferi
Este foarte posibil ca unii şoferi să dorească să plătească din buzunarul lor daunele foarte mici cauzate în trafic, precum zgârieturile sau tamponările foarte uşoare. În acest fel, incidentul nu va fui trecut în baza de date a şoferilor păguboşi. Calculul e simplu, la nivel „de hârtie”: la o berlină cu capacitate cilindrică medie RCA-ul costă în medie între 400 şi 600 de lei, în acest an. Dacă un şofer zgârie superficial o altă maşină, repararea „dungii” sau a „petei” ar putea să-l co