Pe lângă produse alimentare, dulciuri şi fructe, românii au cumpărat electronice, cărţi, haine, jucării şi produse cosmetice. Achiziţiile pentru Sărbătorile de iarnă au început în urmă cu două luni, însă vârful vânzărilor a fost înregistrat, ca în fiecare an, în preajma Crăciunului.
Românii nu au renunţat la a-şi încărca masa de Crăciun cu produse tradiţionale, considerând că sărbătoarea este unică în an şi merită toată cheltuiala. Într-o familie cu venituri medii, cum este cea a lui Traian Petre (32 de ani) - în care fiecare membru câştigă aproximativ 1.400 de lei -, cumpărăturile din această perioadă au fost oarecum la acelaşi nivel faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, mai ales în privinţa alimentelor.
„Nu a existat o diferenţă foarte mare faţă de anul trecut la produsele cumpărate. Nu prea ai de unde să tai pentru economii, mai ales dacă ţii la un Crăciun tradiţional", spune Traian Petre. Bărbatul susţine că s-a săturat să audă de criză în fiecare zi şi a preferat ca „măcar Crăciunul să scape de apăsarea asta".
Aşadar, produsele din carne, fructele şi legumele au rămas pe listă, acolo unde se găseau şi în urmă cu un an, chiar şi fără cantităţi modificate. În schimb, faţă de Sărbătorile din 2008, reducerile considerabile au vizat dulciurile, pe care de data asta le-a gătit soţia în casă, „astfel încât nici să nu renunţăm, nici să cheltuim prea mult".
Mai puţine decoraţiuni
Aşa cum au arătat şi studiile recente, pentru Crăciunul din 2009 şi pentru Revelion, românii au renunţat în totalitate la unele produse pe care anul trecut le-au trecut fără rezerve în coşul de cumpărături.
„Ce nu a fost esenţial a picat de pe listă, cum ar fi decoraţiunile de Crăciun. Anul acesta am decis să nu mai schimbăm decoraţiunile şi să rămânem cu cele pe care le avem. De asemenea, nu am mai cumpărat brad şi am rămas la cel artificial", mai spune bă