Producatorii de tigarete, cea mai mare piata de bunuri de larg consum, estimata la 2,4 mld. euro, vad o contractie a vanzarilor cu 10-15% in acest an din cauza cresterii preturilor si spun ca se vor accentua scaderile de vanzari in volum si pierderile la bugetul de stat generate de contrabanda.
Cel mai vandut brand de tigari de pe piata, Kent (detinut de British American Tobacco), are acum un pret de circa 10 lei la raft (2,38 euro), cu 50% mai mare fata de pretul din ianuarie 2009, cresterea fiind generata de majorarea accizei la tutun si de deprecierea leului fata de euro din ultimul an. Spre comparatie, un pachet de tigari costa in jur de 5 euro in Franta, Germania sau Italia, 3 euro in Ungaria, in timp ce in Anglia sau Canada ajunge chiar si la 7 euro.
"In 2009, volumele legale au scazut in medie cu 13-14% fata de 2008. Trendul se va accentua in acest an: piata legala va continua sa scada, iar contrabanda sa creasca", anticipeaza Gilda Lazar, corporate affairs manager al companiei JTI Romania.
Piata locala de profil este estimata la 2,4 miliarde de euro la nivelul anului 2008 si este dominata de trei companii de talie internationala, British American Tobacco, Philip Morris si JTI, care realizeaza peste 90% din vanzarile totale din Romania.
Vor urma alte scumpiri ale tigarilor in 2010?
"Intr-adevar, Codul fiscal nu mai prevede alte cresteri de acciza la tutun anul acesta, iar cursul la care se plateste acciza va ramane acelasi. Cu toate acestea, nu trebuie neglijate evolutia cursului de schimb si a inflatiei, deoarece frunzele de tutun sunt din ce in ce mai scumpe si provin in mare parte din afara UE", a spus Gilda Lazar.
In medie, 80% din banii cheltuiti de consumatori pe tigari se duc la stat sub forma de accize si taxe (inclusiv TVA). Producatorii spun ca vanzarile la negru au reprezentat in 2009 un sfert din piata si ca pierd