Marile proiecte de infrastructură rutieră de la noi din ţară se vor face cu fonduri europene, dar statul trebuie să asigure cofinanţarea. Berceanu vrea un spaţiu fiscal de două miliarde de euro, bani care vor fi cheltuiţi în avans din bugetele pe următorii trei ani.
Pentru a realiza proiectele de infrastructură programate pentru anul acesta, Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii (MTI) ar avea nevoie de un buget dublu faţă de cel care a fost avizat ieri de comisiile parlamentare. Cum aşa ceva nu este posibil, ministrul Radu Berceanu va solicita Guvernului "un spaţiu fiscal" prin care instituţia să poată cheltui în avans de la buget circa două miliarde de euro în următorii trei ani, pentru proiecte aferente Coridorului IV pan-european, bani care vor veni apoi de la UE, BERD şi BEI.
"Avem nevoie de această aprobare specială pentru spaţiu fiscal pentru un număr de proiecte separat de restul, pentru că altfel nu avem cum să ieşim din acest cerc vicios în care proiectele nu se mai termină. Am vorbit despre acest lucru şi cu prim-ministrul şi cu ministrul de Finanţe", a declarat ieri Berceanu, prezent la comisiile reunite ale Parlamentului pentru aprobarea bugetului de stat pe acest an. Berceanu a reluat ideea potrivit căreia bugetul MTI ar trebui să reprezinte 3,5% din PIB, dar şi că proiectele finanţate de la UE, BEI şi BERD nu pot fi începute fără a fi asigurată cofinanţarea. MTI va avea în 2010 un buget total de 10,859 miliarde de lei, compus din transferul a 10,011 miliarde de lei de la bugetul de stat, credite externe totale de 71,8 milioane de lei şi fonduri externe nerambursabile de 676 milioane de lei, potrivit proiectului de buget pe 2010.
PLANURI MARI, FINANŢARE INSUFICIENTĂ
Promisiunea de la sfârşitul anului trecut cu privire la numărul de kilometri de autostradă daţi în folosinţă anul acesta deja nu mai este d