Fotograful de război e dovada că într-un război toată lumea pierde.
Fotografierea e o răpire fără cerere de răscumpărare. Cu aparatul la gât şi cu ochii în patru, îţi însuşeşti ceva care simţi că, într-o anumită măsură, îţi aparţine: un stei spălat de vânturi, un zid ronţăit de timp, o fântână, un pod, o piaţă de fructe. Obiectivul camerei se logodeşte cu obiectivitatea privitorului - sau cel puţin aşa cred naivii. În realitate, răbdarea cu care aştepţi îmblânzirea luminii şi felul cum fructifici un unghi sunt instrumente de redare a unei emoţii. Or, emoţia e - cum altfel? - subiectivă. Şi-atunci, să trăiască oare în fiecare fotograf un pictor ratat? Nici vorbă. Mulţi fotografi, amatori prin excelenţă, au vocaţia arhivei şi ambiţii de conchistadori turistici. Ei devin astfel muzee ambulante, cataloage umane răsfoibile de prieteni şi cunoştinţe. Pentru unii, fotografierea e un gest de adjudecare, mai ales când obiectivul fixează o statuie celebră. Pentru alţii, ea conservă povestea unei iubiri irosite sau a unui răsărit care îţi incendiază sufletul.
Fotografii de război funcţionează în temeiul unei convenţii stranii: ca să poată emoţiona, sunt nevoiţi să-şi suprime emoţiile. Calitatea lor de martori îi obligă la imunizare afectivă. Ochiul trebuie să cerceteze rece, mâna nu are voie să tremure. Crispările, şovăirile şi paşii înapoi delegitimează urgent pe oricine nu e dispus sau nu poate să facă abstracţie de inimă. Fotografii de război sunt admiraţi pentru curaj şi detestaţi pentru insensibilitate. Sigur, judecata e rapidă şi fără adâncime. Nimeni n-are vreme să afle dacă nu cumva oamenii ăştia îşi duc viaţa dintr-un coşmar în altul, dacă nu cumva pierderea sensibilităţii îi doare la fel cum îl doare piciorul lipsă pe pacient. Singuri cu menirea lor, oglinzi în care lumea îşi priveşte chipul tot mai ridat, fotografii de război trag după ei ghiuleaua p