Câteva din ipotezele pe care a fost costruit bugetul aflat în dezbatere la parlament par rupte de realitate: scăderea şomajului, creşterea consumului populaţiei şi încasări mai mari din impozite. Cheltuielile sociale cresc, în detrimentul celor pentru infrastructură. Primele sunt necesare pentru voturi, cele din urmă pentru dezvotarea sectorului din care vin contribuabilii. Citiţi mai multe despre cum se împart banii de la buget. 1. Şomaj în scăderePentru 2010, guvernul estimea
Câteva din ipotezele pe care a fost costruit bugetul aflat în dezbatere la parlament par rupte de realitate: scăderea şomajului, creşterea consumului populaţiei şi încasări mai mari din impozite. Cheltuielile sociale cresc, în detrimentul celor pentru infrastructură. Primele sunt necesare pentru voturi, cele din urmă pentru dezvotarea sectorului din care vin contribuabilii. Citiţi mai multe despre cum se împart banii de la buget.
1. Şomaj în scădere
Pentru 2010, guvernul estimează doar 645.000 de şomeri, faţă de 710.000 la finele anului trecut. Iar rata şomajului ar trebui să scadă de la 7,8%, la 7,3%. Nu se spune nimic despre factorii care ar trebui să determine apariţia – din pălărie – a peste 100.000 de locuri de muncă (dacă luăm în calcul şi cei 80.000 de bugetari care ar trebui să fie concediaţi). Prognoza este foarte departe şi de estimările FMI, care prevedea, în prima evaluare a acordului stand-by, că numărul şomerilor va creşte cu 300.000 în 2010, depăşind pragul de un milion.
2. Creşterea consumului
Guvernul şi-a fundamentat bugetul mizând pe o creştere economică de 1,3%, alimentată în special de consumul populaţiei care ar trebui să se majoreze cu 3%. Guvernul mizează pe o inversare spectaculoasă de situaţie, în condiţiile în care, până în septembrie, consumul final al gospodăriile înregistrase o scădere anuală de peste 12% (în volum