Thorstein Veblen
Teoria clasei de lux
Editura Publica
Traducere de Smaranda Nistor. Prefata de Crenguta Nicolae.
Teoria clasei de lux de Thorstein Veblen este a patra carte din "Co-lectia de economie", un proiect realizat in parteneriat cuBusiness Magazinsi sustinut deOTP Bank- o selectie de carti "clasice" despre principiile de functionare a economiei.
Munca este bratara de aur, se spune. Dar nu e greu sa vezi ca unii muncesc, iar altii doar poarta bratara. Despre cei din urma Veblen vorbeste in Teoria clasei de lux: despre cei care isi fac o slujba din a nu munci. O viata fara griji, in care principalul scop este acela de a pierde vremea. Dar nu oricum, ci cât mai spectaculos. De aici si consumerismul, caruia Veblen i-a dat potrivitul nume de "consum ostentativ". Hainele, hrana, arta, chiar si partenerul de viata sunt semne ale bunastarii si ele trebuie sa fie cât mai batatoare la ochi. Se da o lupta intre clasa industriala, al carei motor este instinctul artizan, si clasa de lux, dominata de instinctul de prada - altfel spus, intre cei care fac si cei care isi aroga dreptul de proprietate. Iar cei din urma, ne spune Veblen, sunt mult mai adaptati pentru supravietuire.
Depasind cu mult economia politica, Teoria clasei de lux, publicata in 1899, si-a intrecut cu mult si propriul timp, fiind azi o lectura absolut obligatorie.
"Veblen ignora convingerea curenta ca, in principiu, o carte de teorie economica si una de teorie a culturii nu pot avea prea multe lucruri in comun. Sau ca, daca au, atunci ar trebui probabil ca intâlnirea lor sa produca o abordare militanta - in cazul de fata, o lunga demascare a viciilor burgheziei si a exceselor societatii de consum. Veblen nu propune insa revolutii anticonsumiste; tot ce face e sa descopere si sa eticheteze realitatea, cu stilul lui ne-american de a scrie." (Crenguta