Toate substantele chimice produse in Romania trebuie inregistrate si autorizate de catre Uniunea Europeana incepand cu acest an, ceea ce implica costuri pentru industria de profil de aproximativ 80 mil. euro, potrivit ultimului studiu de impact realizat de Ministerul Mediului.
Romania, ca stat membru al UE, are obligatia sa implementeze Regulamentul european "Reach", care presupune inregistrarea, evaluarea, autorizarea si dupa caz restrictionarea substantelor chimice introduse pe piata de catre producatorii sau importatorii chimici.
Data limita pana la care companiile locale pot inregistra substantele chimice variaza in functie de cantitatea de substanta produsa. Astfel pentru cantitati mai mari de 1.000 de tone pe an, data limita este noiembrie 2010, pentru cantitati cuprinse intre 100 si 1.000 de tone, termenul expira in 2013, iar pentru cantitati cuprinse intre 10 si 100 de tone, ultimul termen de inregistrare este 2018.
La nivel european, costul conformarii cu cerintele "Reach" este estimat la peste 5 mld. euro, care cuprinde atat producatorii europeni de substante chimice, cat si utilizatorii.
Conformarea cu cerintele regulamentului presupune in principal inregistrarea si testarea substantelor chimice. Costul mediu pentru inregistrarea unei singure substante chimice a fost apreciat la 19.200 euro/substanta, insa poate depasi si 100.000 euro/ substanta.
"Pana in prezent s-au cheltuit peste 100.000 de euro pentru activitatea de inregistrare a produselor Oltchim, insa costul total cu aceasta actiune s-a estimat la peste 1,5 milioane de euro", au explicat reprezentatii Oltchim, unul dintre cele mai mari combinate chimice din Romania.
Costul mediu de testare a unei substante chimice este estimat la 10.000 euro/substanta, astfel la nivelul intregii productii chimice din Romania, la ora actuala costurile de testare se ridica la aproxi