La Tipografia Garamond, din Cluj-Napoca, tiparniţa scoate, în fiecare oră, 35.000 de ziare. Paginile colorate ale ziarelor ies pe bandă la câteva secunde după ce hârtia şi informaţia sunt „contopite“ în „camera motoarelor“.
De la plăcile de tipar la maşinăria propriu-zisă, până la sortare şi balotare, tomurile de hârtie prind viaţă sub banda tiparniţei, şi sub atenta supraveghere a tipografilor. Până să ajungă pe tarabe, ziarul „Adevărul de Seară“ trece printr-un proces tehnologic complex, în cadrul căruia fiecare detaliu contează. Cu mirosul dulceag de cerneală te obişnuieşti uşor, iar şuieratul maşinii de tipar te trezeşte din când în când la viaţă. Sunetul te atenţionează că este ceva în neregulă – s-a agăţat sulul de hârtie ori s-a defectat ceva.
Monstrul care face ziare
„Monstrul“ cu cilindri de hârtie scoate de pe banda lungă de 20 de metri 35.000 de ziare numai într-o oră. De aici, informaţia încă înmuiată în cerneala proaspătă se zvântă pe maşinile de distribuţie, care duc ziarul în toate colţurile oraşului, cald ca pâinea proaspăt scoasă din cuptor.
La Tipografia Garamond din Cluj-Napoca se tipăresc, în fiecare zi, cele opt ediţii ale ziarului „Adevărul de Seară“ din Transilvania: Cluj-Napoca, Bistriţa-Năsăud, Baia Mare, Alba, Satu Mare, Târgu-Mureş, Oradea, Sibiu. Pentru fiecare oraş, maşina porneşte din nou, pentru ca, la sfârşit, grămezile de ziare, stivuite în câte 150 de exemplare, să ia calea staţiilor de autobuze şi a bulevardelor din centru.
Până să ajungă în „camera motoarelor“, însă, paginile ziarelor, trimise pe suport electronic la tipografie, sunt preluate de către unul dintre angajaţi, Ovidiu Căldărar. Bărbatul verifică în amănunt fiecare pagină, după care o dă mai departe. Cea care face ca ziarul să fie transpus din format electronic pe plăci de tipar este Kovesdi Ildiko. Informaţia este preluată