Companiile de pe piaţa autohtonă au exportat în 2009 cu 20% mai puţin decât în 2008. În clasamentul primilor zece exportatori din România se regăsesc doar companii care au fost înfiinţate sau preluate de investitorii străini.
Exportatorii au resimţit recesiunea din România încă din noiembrie 2008, când au înregistrat o scădere a afacerilor de 10% faţă aceeaşi perioadă din anul precedent.
„În luna decembrie 2008, exporturile au scăzut cu 16%, după care a urmat o degringoladă continuă", precizează Mihai Ionescu, preşedintele Asociaţiei Naţionale a Exportatorilor şi Importatorilor din România (ANEIR).
Piaţa europeană a căzut odată cu instalarea crizei financiare şi astfel exporturile între statele membre UE s-au diminuat semnificativ. Ţările extracomunitare, care au fost mai puţin afectate de prăbuşirea economică internaţională, au reprezentat principala ţintă a marilor exportatori europeni.
Statele influente ale UE au atacat rapid pieţele extracomunitare, nelăsând loc şi României. Acest lucru a fost influenţat foarte mult şi de relaţia bancă-agent exportator. „Sistemul bancar din UE este mult mai prietenos cu exportatorii, în comparaţie cu sistemul bancar din România", explică Mihai Ionescu.
Companiile din România au exportat în perioada anului 2009 cu 20% mai puţin decât în anul 2008, când valoarea totală a exporturilor a fost de 33,6 miliarde de euro, potrivit datelor Institutului Naţional de Statistică (INS).
„Dacia" ajută la imaginea de ţară
Automobile Dacia trece pe locul întâi, după ce în anul 2008 a ocupat poziţia a patra. „Am avut un şoc pozitiv, pe care l-am prevăzut", spune preşedintele ANEIR. Pe parcursul anului 2009, „Dacia" a reprezentat un nume regăsit în informaţiile primite de la un număr mare de ambasade ale României din UE.
Direcţia de comunicare a Ministerului Afacerilor Externe (MAE) a menţionat că „Dac