Retailerul de electronice si electrocasnice Zass Proteus din Timisoara, cu distributie si magazine in special in Banat si Transilvania, a incheiat anul trecut cu afaceri in scadere cu 40% fata de 2008, cand a consemnat vanzari de 14,4 mil. euro, potrivit datelor preliminare furnizate de companie.
Jucator regional, Zass Proteus a urmarit in ultimii cinci ani evolutia generala a pietei. In perioada 2004 - 2005 businessul companiei a crescut cu mai mult de 40%, la 19 milioane de euro, vanzarile fiind sustinute de febra creditelor "cu buletinul" care a sustinut si cresterea Altex, Domo si Flamingo.
In 2006 retailerul a cunoscut un declin usor, atipic intr-o piata care avea o nevoie esentiala de echipare, pentru a reveni apoi in 2007 la vanzari de 20 de milioane de euro.
In 2008 estimarile au fost date insa peste cap, la fel ca in intregul sector de retail electroIT, iar vanzarile companiei s-au redus la 14,4 milioane de euro. Pentru 2009 Gabriel Beregszaszy, actionarul si directorul general al Zass Proteus, estima o comprimare de 40% a businessului, ceea ce ar duce vanzarile la aproximativ 9 milioane de euro.
A inchis sapte magazine
"Suntem in linie cu piata, cu o scadere de 40%. Piata nu mai cauta un anumit retailer pentru ca oamenii merg sa acopere interese. Cu toate acestea nu ne-am facut asteptari foarte mari pentru finalul anului trecut", a spus Beregszaszy.
Antreprenorul timisorean spune ca in ultimul an a inchis circa 2.500 de metri patrati de spatiu comercial, 7 magazine, iar in prezent suprafata retelei de 28 de unitati numara 8.000 metri patrati. "Noi am anticipat putin situatia si am realizat restructurarea dupa buzunarul propriu. Am inceput din septembrie anul trecut procesul de renegociere a chiriilor."
Printre magazinele inchise se regasesc unitati din Ploiesti sau Valcea, unde costurile logistice si de administrare e