Producatorul de bauturi alcoolice Prodvinalco din ClujNapoca a incheiat anul trecut cu afaceri de 11,5 milioane de euro (42,5 milioane de lei), in scadere cu 23% fata de anul anterior, caracterizat ca fiind "cel mai bun din istoria companiei".
Printre factorii care au dus la aceasta scadere a vanzarilor se numara, potrivit datelor companiei, contractia industriei de constructii, care a lasat multi muncitori fara un venit stabil si care a avut efecte si la nivelul comerciantilor, multe unitati de pe segmentul economic inchizanduse.
"De asemenea, vanzarile au fost afectate si de scaderea pretului mediu din cauza trecerii consumatorilor catre segmente de pret inferioare si mai ales catre un segment noucreat, cel subeconomic", a declarat Andi Dascal, director general al Prodvinalco, companie care a obtinut un profit de 2 mil. euro anul trecut, in scadere cu circa 30% in euro fata de 2008, cand a castigat 3 mil. euro.
Cresterea pietei negre a continuat sa fie un element de influenta negativa in 2009, multe firme continuand sa produca si sa vanda cantitati mari de bauturi alcoolice la un pret de dumping prin evitarea unor taxe si accize, dupa cum afirma Dascal.
"Tehnologia de care beneficiem ne permite sa avem cele mai mici costuri de fabricatie si cu toate acestea ne este imposibil sa producem bauturile la acel nivel de pret. Prin urmare, nu vedem cum ar putea alti producatori sa faca acest lucru si totusi sa respecte legea", este de parere Dascal.
Compania sia pus sperantele in perioada de sarbatori, care, chiar daca a fost caracterizata de volume mai mici cu circa 10%, a marit vanzarile pe segmentele premium in detrimentul celor mediu si economic.
Prodvinalco vede anul acesta in termeni mai optimisti. "Ulterior putem vorbi si despre o stabilizare a pietei. 2009 a fost anul in care sau manifestat efectele negative ale crizei, anul