La finalul celor cinci ani de expansiune agresiva care a triplat numarul de locatii detinute de retelele mari de magazine, retailerii vad cresteri temperate pana in 2015, ritmuri anuale de extindere de 10-15%, hipermarketuri mai mici si chioscuri moderne detinute tot de investitori straini. Noile vedete ale expansiunii vor fi discounterii, care si-ar putea dubla numarul de locatii in urmatorii cinci ani, iar segmentul comertului de proximitate se va contura si mai bine odata cu intrarea unor lanturi de magazine mici, cu un concept similar benzinariilor. Cresterile explozive ale afacerilor marilor retaileri vor fi istorie in 2015, ca si niveluri ale vanzarilor de 10.000 de euro pe metru patrat in hipermarketuri, cat s-a inregistrat in 2007, mai prognozeaza jucatorii din piata.
2009, primul an in care lanturile de hipermarketuri s-au confruntat cu scaderi de consum in Romania, a temperat apetitul de extindere al retelelor de magazine mari si a adus in prim-plan magazinele cu discount, care s-au dovedit a fi castigatorii crizei in comertul alimentar. Cresterile explozive de vanzari si expansiunea cu orice pret vor deveni istorie pe o piata care nici in acest an nu va da semne de revenire, prognozeaza jucatorii din comert.
"In urmatorii 5 ani va continua sa creasca ponderea retailului modern, chiar daca nu in acelasi ritm ca in anii dinaintea recesiunii. Estimam o crestere anuala a cotei de piata a marilor retele de 2-3 procente, ajungand in 2015 la o pondere de aproximativ 55-60% in sectorul bunurilor de larg consum", afirma Andi Dumitrescu, directorul general al GfK Romania, cea mai mare companie de cercetare a pietei la nivel local. Si Gunter Grieb, directorul executiv al retelei Profi si unul dintre cei mai vechi expati din retailul local, estimeaza majorarea cotei de piata a comertului modern la 60% sau chiar mai mult la orizontul anului 2015.