Concertmaistrul filarmonicii din Florenţa a dirijat concertul de Anul Nou de la Cluj, unde a surprins publicul cu un repertoriu italo-austriac. Prima oară italianul de origine română a cântat aici cu orchestra Liceului de Muzică Sigismund Toduţă, în anul 1975, sub bagheta primului director al şcolii, Mihai Guttmann.
Apoi, drumul violonistului a continuat la Bucureşti, la Conservatorul Ciprian Porumbescu, Filarmonica George Enescu şi Orchetra Naţională Radio, unde a deţinut şi calitatea de prim-violonist, interimar, respectiv orchestra de cameră (Radio).
Pentru că tatăl său, concertmaistru la Filarmonica din Cluj a decis să părăsească România, Horvath a fost „condamnat“ să cânte doar în ţările socialiste. A participat la concursuri şi cursuri de măiestrie în ţară, în Germania Democrată, în Ungaria şi la Moscova.
Tată şi fiu, concertmaiştri în Florenţa
După Revoluţie a părăsit ţara indecis, stabilindu-se în Italia, alături de tatăl său. „Nu am avut intenţia să părăsesc ţara”.
În România a avut ocazia să asiste la cursuri de măiestrie sau să-i întâlnească în concerte pe Sergiu Celibidache, Ştefan Ruha, Iosif Conta, Cristian Mandeal, Emil Simon.
În Italia, l-a întâlnit pe Zubin Mehta la o audiţie şi astfel a ajuns concertmaistru la Florenţa. „Am avut şansa să cânt la o audiţie cu Zubin Mehta”. Tatăl său era deja concertmaistru într-o altă orchestră. „Amândoi eram la un moment dat concertmaiştri în acelaşi oraş”, îşi aminteşte clujeanul.
Este dezolat pentru că România nu profită mai mult de artiştii pe care-i formează. „Un popor talentat ca şi al românilor ar putean profita mai mult pe plan cultural”. Italia în schimb profită şi acum de pe urma artiştilor din Evul Mediu. „Italia este un exemplu negativ al modului de apreciere al culturii, din păcate, şi totuşi milioanele de turişti vin să viziteze ceea ce au creat artişt