Ediţia 2009-2010 a Topului Muzici şi Faze aduce în discuţie albumele din România şi Republica Moldova realizate într-un an de criză financiară. Dat fiind numărul scăzut al producţiilor discografice (sub 100), topul reuneşte atît LP-uri ce au un public-ţintă redus (underground), cît şi proiecte discografice adresate teoretic tuturor (mainstream). Nu au fost luate în calcul producţiile de jazz şi de pop-dance. O primă noutate, faţa de anii anteriori, este proporţia covîrşitoare a materialelor realizate şi distribuite fără sprijinul caselor de discuri (orientate între timp spre alte întreprinderi economice, ca rezultat imediat al situaţiei generale financiare).
Accesul la informaţie, tehnologie de înregistrare, promovare, comunităţi virtuale de fani şi avantajul de a lansa cîntece, albume, clipuri, în medii digitale, nu aduc, însă, nici în acest an, aşteptatul salt calitativ. De altfel, creativitatea şi libertatea artistică ţin şi de alţi factori decît cei enumeraţi. Coordonatele industriei muzicale s-au schimbat dramatic în ultimul deceniu. Televiziunea „mondială“ Youtube, paginile formaţiilor de pe Myspace, deja vechile forumuri ori noile conturi Facebook şi Twitter, au determinat un tip inedit de conştiinţă, cel puţin în rîndul publicului activ. S-au modificat şi strategiile protagoniştilor&producătorilor. Ordonarea albumelor a fost realizată după o grilă de uz intern a Redacţiei Muzici şi Faze. Ca în orice clasament, există un anumit grad de relativitate, dar categoriile propuse reflectă în linii mari valoarea reală a materialelor analizate. Ne vom opri în rîndurile de mai jos asupra primelor zece poziţii. Pe primul loc este albumul Otheroot, realizat de Implant For Denial. Acest album a fost plasat în primele 30 de poziţii (din Europa!) în topul alcătuit de prestigioasa revistă germană RockHard. Implant For Denial esteo formaţie (mai) veche, c