Cei mai castigati sunt soferii cu daune multe si scumpe si service-urile care umfla constant facturile pentru reparatii. La fiecare leu incasat, asiguratorii romani cheltuie in medie 1,49. In cazul unor firme locale de asigurari, situatia e si mai rea din cauza luptei pentru cota de piata. Cu alte cuvinte, unii asiguratori stabilesc inca pretul RCA pe baze comerciale si nu pe analize tehnice riguroase. Motivul este simplu: RCA reprezinta un vehicul bun pentru cresterea cotei de piata si aduce lichiditate pe termen scurt.
In Romania, frecventa de producere a daunelor este 11%, dublu fata de orice alta tara din regiune Eurostat
Cum arata piata RCA in Romania?
Exista cativa indicatori care, daca sunt asamblati corect, dau imaginea sumbra a segmentului de asigurari RCA. In Romania, frecventa de producere a daunelor este cea mai mare din Europa de Est, adica 11%, dublu fata de orice alta tara din regiune. De aceea, profitabilitatea pe aceasta linie de business este fie pe zero, fie pe minus si multe companii de asigurare finanteaza „afacerea RCA” din celelalte tipuri de asigurari practicate. Poate parea aberant, dar asa este, pentru ca altfel se pierd procente importante din cota de piata.
In plus, numarul masinilor asigurate, este unul dintre cele mai scazute din Uniunea Europeana - 85% din totalul vehiculelor aflate in circulatie. Un alt element extrem de important atunci cand vine vorba despre tariful RCA este pretul pieselor de schimb si al manoperei. Cifrele arata ca, in Romania, preturile pieselor de schimb in service sunt mai mari decat cele din Germania.
Mai mult, statisticile arata ca, cel putin in intervalul 2005-2008, incasarile anuale din vanzarile de polite RCA au crescut cu 87%, in conditiile in care daunele anuale datorate de asiguratori s-au triplat.
- 0,70 lei despagubiri platite - 0,20 lei rezerv