Proiecte de peste 4 mld. euro care urmeaza sa fie realizate in parteneriat public-privat (PPP), respectiv autostrada Comarnic-Brasov (58 km), Pitesti-Sibiu (120 km) si centura autostrada a Capitalei (101 km) sunt blocate de mai multi ani in diferite faze fara sa inceapa constructia, in conditiile in care toate guvernele vorbesc despre nevoia de investitii in infrastructura.
De ce nu merge contractul PPP? Constructorii spun ca legea nu e buna, avocatii explica ca legislatia actuala este o baza destul de solida pentru astfel de proiecte, dar riscul de tara este prea mare, iar autoritatile afirma ca bancile dau bani foarte greu. Statul nu poate sa construiasca aceste proiecte din fonduri proprii sau cu bani de la UE, dar nici nu urgenteaza inceperea proiectelor PPP.
Primul contract realizat in parteneriat public-privat - constructia tronsonului de autostrada Comarnic-Brasov, ar putea fi semnat luna aceasta, dupa mai mult de o jumatate de an de la anuntarea castigatorului.
Daca pregatirea acestui tronson a durat cinci ani de zile, ce se va intampla cu urmatoarele proiecte de acest gen care vor fi scoase la licitatie in 2010 - autostrada Pitesti-Sibiu (120 km) si centura autostrada a Capitalei (101 km)? Autostrada Comarnic-Brasov a mai avut castigatori si in 2004, insa ca parte a tronsonului Ploiesti-Brasov, cand la conducerea Ministerului Transporturilor era Miron Mitrea, insa au fost anulati in 2005, cand a fost instalat guvernul Aliantei DA.
Compania franceza Vinci, care a castigat impreuna cu grupul elen Aktor licitatia in luna mai a anului trecut, a fost unul dintre castigatorii din 2004, atunci cand nu s-a organizat o licitatie, ci s-au dat contractele prin incredintare directa. Noul contract de concesiune trebuia semnat pana pe 6 decembrie anul trecut, potrivit unei declaratii facute la sfarsitul lui 2009 de Radu Berceanu, ministrul