Trei proiecte de autostrazi cu o valoare de peste 4 mld. euro care urmeaza sa fie realizate in parteneriat public-privat (PPP) si cu o lungime de 280 km asteapta sa fie incepute de ani de zile, insa sunt blocate fie in faza de pregatire a proiectului, fie in etapa de semnare a contractului.
Autostrada Comarnic-Brasov (58 km), Pitesti-Sibiu (120 km) si centura autostrada a Capitalei (101 km) nu pot fi realizate cu fonduri de la buget, pentru ca sunt prea scumpe, dar nici din fonduri de la UE, care finanteaza alte tronsoane. In aceste conditii, de ce nu sunt incepute aceste proiecte in sistem PPP- in care constructorul trebuie sa asigure si finantarea lucrarilor, dupa care recupereaza banii dupa finalizarea lucrarilor prin taxe si alocari de bani de la bugetul de stat?
"Cat timp in Romania nu va exista o practica constanta privind implementarea de parteneriate public-private (...), amendarea legislatiei va determina instabilitate legislativa si nu va putea crea un plus real de valoare in practica autoritatilor concedente si a investitorilor interesati", explica Matei Florea, partener al casei de avocatura Schoenherr si Asociatii.
Polonia a construit inca de la inceputul anilor 2000 circa 230 km de autostrada prin contracte PPP, in valoare de peste 1,1 mld. euro, si are in constructie sau pregatire alti 350 km - proiecte in valoare de peste 4 mld. euro. Primul contract PPP din infrastructura, autostrada Comarnic-Brasov, in valoare de 1,5 mld. euro, ar putea fi semnat luna aceasta intre Ministerul Transporturilor si consortul francezo-elen Vinci-Aktor, desi licitatia a fost castigata inca din mai 2009.
"Noi vrem sa semnam acest contract si probabil in urmatoarele saptamani vom face acest lucru. Oricum vrem ca in luna ianuarie sa stim sigur daca vom semna sau nu contractul, pentru ca nu mai vrem sa asteptam", a declarat Adrian Ionescu, directorul