» Criza in favoarea turistului: reduceri substantiale si oferte speciale pentru romani si straini.
» O croaziera in Mediterana costa mai putin decat un sejur in majoritatea statiunilor din tara.
Operatorii de turism de croaziera sufera in urma reducerii numarului de clienti. Spre deosebire de facilitatile turistice de pe uscat, care in conditii de criza au la dispozitie si alte mijloace de a-si asigura subzistenta (SPA, turism de afaceri etc.), navele de croaziera depind exclusiv de cei care se imbarca la bord si nu pot fi inchise pana la primavara, asa cum se intampla de exemplu cu hotelurile de pe litoral. Prin urmare, iarna 2009-2010 abunda de pachete ieftine. Tot acum s-a produs, conform analistilor, o schimbare de optica a clientului fata de acest gen de activitate turistica. Altfel spus, sejurul pe o nava de lux nu mai este privita ca o vacanta excentrica, ci un mod inedit de a petrece concediul. Daca pana anul trecut croazierele erau accesibile pentru clientii cu venituri peste medie si castiguri superioare, la sfarsitul lui 2009 multi dintre cei cu venituri medii si-au putut permite, gratie ofertelor speciale, un sejur pe mare. Printre cele mai bine vandute pachete sunt sejururile in Mediterana, Marea Neagra, dar si destinatiile exotice. Pachetele pentru o saptamana pe Mediterana variaza intre 499 si 699 de euro, cu toate taxele incluse - in functie de itinerar si de confortul cabinei. Pentru Caraibe, preturile se situeaza in jurul a 1.000 de euro.
Luxul la pret redus
Din analiza targurilor de profil nationale si internationale rezulta ca toti operatorii de profil au redus preturile cu 30 pana la 50%. In cazul croazierelor de lux, tarifele au scazut cel mai mult, pana la 70%. S-a ajuns astfel la un soi de paradox. Spre exemplu, un pachet de patru nopti cu imbarcare din Bahamas costa aproximativ 180 de euro. Drumul pana a