Fostul ministru al Educaţiei vorbeşte de vânzarea examenelor şi de politicienii-profesori. Hibele învăţământului superior din România, arătate de Andrei Marga, completează concluziile Barometrului Calităţii 2009, potrivit căruia facultăţile româneşti sunt corijente în Europa.
„Adevărul": În ce stadiu suntem cu reforma învăţământului superior?
Andrei Marga: Se poate spune că astăzi, în educaţie, România este în urma ţărilor Uniunii Europene, în urma Serbiei, ţară care a trecut printr-un război. Între anii 1998-2000, România era socotită printre ţările care făceau reforme serioase, în avangarda acelor ţări. Atunci România era la nivelul Cehiei, într-o poziţie deosebit de bună şi conta în mişcările şi dezbaterile internaţionale.
Citiţi şi:
RAPORT Facultăţile din România, corijente în Europa
Studenţii care învaţă peste hotare sunt o generaţie pierdută pentru România
Şi acum?
Acum, sistemul universitar din ţară este cel mai corupt sistem din Europa şi unul dintre cele mai împiedicate să se schimbe, tocmai din cauza deciziilor diletante din ultimii ani. Piedica majoră rezidă şi astăzi în incompetenţa decidenţilor. Aceasta s-a văzut şi la adoptarea Legii educaţiei naţionale, care ar fi fost un adevărat dezastru, prin incoerenţa ei. Acolo sunt combinate „după ureche" două sisteme. Cel asiatic, care disciplinează elevul prin cât mai multe probe de control şi prin care natura acestuia nu se dezvoltă, şi cel nordic, care îl face pe elev să înveţe de plăcere şi-l lasă să se dezvolte. Combinarea celor două modele dă rezultatul paradoxal - program şcolar încărcat şi ineficient.
Aţi propus, printr-un Consorţiu nou creat, reducerea numărului de universităţi. Avem prea multe?
Reglementările învăţământului superior s-au deteriorat continuu, din 2001 încoace. Era nevoie de o alianţă a universităţilor de prim-plan pentru a promov