Programele de înnoire a parcurilor auto, derulate în statele membre, au făcut ca europenii să aleagă maşinile cu preţ redus. Sursa: Reuters
Autoturism mic, de preferat achiziţionat printr-un program de înnoire a parcului auto sau o reducere cât mai mare - acestea au fost criterile de bază luate în calcul de europenii care au cumpărat anul trecut o maşină.
Potrivit datelor, prezentate ieri de Asociaţia Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), au fost înmatriculate 14,48 milioane de autoturisme, în scădere cu 1,6% faţă de anul precedent, şi cu 9,7% mai puţine în comparaţie cu anul 2007. Piaţa auto românească a coborât anul trecut pe locul 14 în Uniunea Europeană, de pe poziţia 10, deţinută în 2008.
SUV-ul şi luxul au pălit la criză
În ceea ce priveşte vânzările pe producători, cei mai afectaţi au fost Daimler - care produce Mercedes şi Smart, Land Rover şi Jaguar, BMW şi grupul Toyota, cu mărcile Lexus şi Toyota.
Conform sursei citate, Mercedes a avut în 2009 o cotă de piaţă de 4,1%, aferentă celor 593.088 unităţi vândute. Cu un an în urmă, au fost înscrise în circulaţie mai mult cu aproape 100.000 de maşini Mercedes, iar cota de piaţă se cifra la 4,7%. Lexus a pierdut jumătate din cota obţinută în 2008, de 0,2%. Anul trecut au fost vândute 20.462 de autoturisme Lexus, în scădere cu circa 28% faţă de 2008.
Nici maşinile produse de marele grup Chrysler nu au avut succes anul trecut. În UE, înmatriculările de Chrysler, Dodge şi Jeep au coborât de la 93.132 unităţi la 54.344.
Dacia - demaraj de 29%
Cea mai mare creştere a fost înregistrată de Dacia. În luna decembrie, marca produsă la uzina de la Mioveni (Argeş) a avut o creştere spectaculoasă de peste 53%, de la 13.048 unităţi la nu mai puţin de 20.042. Pe tot anul trecut, Dacia a avut vânzări de 237.912, faţă