Somalezii abandonează navele capturate după ce primesc răscumpărarea. În mâinile răpitorilor au ajuns anul trecut 24 de marinari români. Atacurile din Golful Aden se dublează de la an la an.
Piraţii au bărci cu motor rapide şi ştiu să folosească un card bancar. Vremurile când piraţii se mulţumeau cu bijuterii şi alte comori au apus demult. Acum, corsarii fură combustibilul navei şi alte valori care ajung la taberele militare. Hoţii mărilor eliberează nava după ce primesc o răscumpărare de câteva milioane de euro.
De departe, cea mai periculoasă zonă de acţiunea a piraţilor este Somalia, unde piraţii uzitează de arme de foc. În 2004, piraţii au sechestrat pentru prima dată o navă.
Atunci au intervenit şi forţele de reacţie ale Naţiunilor Unite, iar Consiliul de Securitate al ONU a decis că trebuie luate urgent măsuri de securitate. Din păcate, în ciuda măsurilor de siguranţă luate în zonă, nu trec câteva luni şi hoţii mării reuşesc să pună mâna pe altă navă.
„La nivel internaţional, anul trecut, atacurile s-au dublat faţă de 2008. Statisticile arată că atacurile se dublează de la an la an“, a declarat Adrian Mihălcioiu, liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor Constanţa (SLN).
Aria de securitate se limitează la 1.500 de kilometri în largul Mării Arabiei şi al Oceanului Indian. Este imposibil practic să asigure siguranţa pe pe tot cuprinsul oceanului, mai ales că atacurile nu se mai dau aproape de mal, ci în largul mării, chiar şi la 1.000 de mile distanţă de mal.
Tunurile de apă, singura armă
De regulă, spune Mihălcioiu, piraţii atacă navele care circulă cu viteză mică. „În cazul în care nava are o viteză de peste 15 noduri nu poate fi atacată de piraţi“, adaugă el. De asemenea, cel mai uşor sunt atacate navele încărcate, care au bordul scăzut. Piraţii îmbarcaţi pe pescadoare stau aproape de navă şi, când prind mome