Vanzarile de masini au inregistrat anul trecut cel mai puternic declin din ultimii 20 de ani, dupa o scadere de 55% piata auto revenind la nivelul din 2003, atunci cand retelele de dealeri erau abia in curs de formare.
In anii 2003 si 2004 importatorii anuntau primele extinderi ale retelelor la nivel national, pe o piata auto "dominata" de achizitiile cash, in timp ce leasingul si creditul auto erau la inceput. Asemanarea dintre perioada 2003 - 2004 si 2009 se poate face doar la nivelul volumelor de masini noi vandute, in timp ce estimarile sunt complet diferite. Atunci se paria numai pe crestere, acum jucatorii din auto spera la stagnare.
In 2004 Brent Valmar, seful Porsche Romania, cel mai mare importator de pe piata locala, afirma cu incredere ca va atinge un volum de 16.000 de unitati la sase ani de la infiintarea companiei.
In 2009, importatorul a tras linie la un volum de aproape 22.700 de masini, fata de 54.000 de unitati in urma cu un an.
"La una dintre primele intalniri ale dealerilor Volkswagen pe care le-am organizat, in parcare erau tot felul de masini vechi, aduse chiar si din Germania. La ultima intalnire a dealerilor, in parcare erau numai masini scumpe", declara in 2004 Brent Valmar, care anunta atunci ca "marea provocare este sa pregatim dealerii pentru a face fata concurentei puternice incepand cu 2007".
Prima estimare corecta
Anul 2009 a fost caracterizat de majoritatea jucatorilor din piata auto ca "un dezastru".
Scaderi de 40%, 50% si chiar 70% ale vanzarilor au impus noi masuri de restructurare a activitatii, de la inchiderea showroomurilor amplasate "la parter de bloc" la injumatatirea echipelor de vanzari.
Pe de alta parte, importanta service-ului s-a vazut prin cresterea ponderii in cifra de afaceri a dealerilor, de la sub 20% inainte de 2008 la peste 40% in 2009.
Tot anul 2009 a