Majoritatea facilitatilor acordate de banci clientilor cu probleme financiare expira in cursul acestui an, antreprenorii care nu s-au redresat apeland la procedura insolventei.
Clientii care au avut probleme la plata ratelor si au primit facilitati din partea bancii anul trecut nu vor avea aceeasi sansa si in 2010 daca nu au reusit sa se repuna pe picioare, avertizeaza Mihai Bogza, presedintele Bancpost.
"Ca regula, am oferit o sansa clientilor pentru care am considerat ca merita sa facem efortul de a-i ajuta. Dar, in afara unor cazuri cu totul exceptionale, nu vom restructura de doua ori acelasi credit, pentru ca astfel i-am descuraja pe clientii buni sa mai plateasca ratele."
Bancile au acordat in 2009 diferite facilitati, de la perioade de gratie la reesalonarea datoriei sau chiar micsorarea dobanzii pentru clientii care se confruntau cu dificultati financiare temporare. Majoritatea acestor facilitati vor expira insa in 2010, iar cei care nu au reusit sa se redreseze s-ar putea confrunta cu perspectiva de a fi executati. De altfel, Bogza spune ca a observat in trimestrul al patrulea o crestere ingrijoratoare a numarului de proceduri de insolventa deschise. Bancherii au devenit din ce in ce mai critici fata de antreprenori, despre care spun ca prefera sa isi conserve lichiditatile, cu costul de a-si lasa afacerile sa moara.
Pe zona de retail riscul vine din perspectivele unor disponibilizari importante de personal, in special in domeniul public.
Plan pe 2010 cu crestere de doua cifre a soldului creditelor
Bancpost, a opta banca de pe piata dupa activele de la jumatatea lui 2009, si-a planificat pentru anul acesta sa obtina o crestere de doua cifre a soldului creditelor pentru a-si consolida sursele de venit, dupa ce cheltuielile mari cu provizioanele au impins banca pe pierdere in prima jumatate a anului trecut.
"