Exagerând, dar nu prea mult, am spune că ceea ce este bomba nucleară în raport cu o centrală atomoelectrică, sau drogul în raport cu medicamentul, sau comunismul în raport cu fraternitatea umană este CSM-ul nostru în raport cu principiul independenţei justiţiei: adică un abuz diabolic care răstoarnă pe dos născociri ingenioase şi idei nobile, făcându-le să lucreze împotriva scopului fundamental pentru care au fost, iniţial, imaginate.
Când, pe vremea guvernului Năstase, UE a cerut României, considerată pe drept o ţară coruptă şi cu o justiţie influenţată de puterea politică, să creeze o instituţie aleasă chiar de magistraţi, care, la adăpost de politic, să numească judecătorii şi procurorii, să-i avanseze, să-i sancţioneze şi să-i demită din magistratură la nevoie, ne-am închipuit cu naivitate, ce-i drept că lucrurile vor merge mai bine decât până atunci. Am crezut, ca şi UE, că, eliberaţi de constrângeri şi presiuni, magistraţii ţării vor şti să aleagă în CSM persoane nu perfecte, desigur , dar măcar oneste şi dedicate binelui public.
Am imaginat fals natura umană ca fiind mai bună decât era sau nu ne-am reprezentat îndeajuns gradul de perversiune la care ea a ajuns după comunism şi postcomunism. Am sperat prosteşte în propriul interes al magistraţilor de a deveni independenţi şi onorabili. N-am înţeles că pofta lor de a avea şi de a prezerva privilegii va bate şi independenţa, şi onorabilitatea. Pe scurt, cu un ochi la Montesquieu, cu un al doilea la Comisia Europeană, n-am înţeles la timp că, prin înfiinţarea CSM, am creat un Frankenstein instituţional: o castă.
Săptămâna trecută, monstrul s-a manifestat: căci ce altceva a fost alegerea d-nei Florica Bejinariu ca preşedinte al CSM? Faptul că această persoană a făcut delaţiuni la Securitate pe timpuri (fiind şi plătită pentru servicii) n-a descalificat-o. Desigur, sub cauţiunea celebrei f