Ministerul Transporturilor si asocierea franco-elena Vinci-Aktor au semnat ieri contractul de concesiune a celor 55 de kilometri de autostrada dintre Comarnic si Brasov. Costul tronsonului este de 1,5 miliarde euro, Vinci-Aktor urmand insa sa incaseze timp de 30 de ani, din care patru ani construirea, 4,7 miliarde euro, adica o medie anuala de 180 milioane euro. Cerintele initiale formulate de statul roman la licitatie, caci nu se stie ce a devenit oferta francezilor dupa discutiile lungi de un an, arata ca statul roman va suporta cam tot. Vom achita valoarea imprumutului luat de Vinci-Aktor pentru construire, dobanzile aferente, dar si impozitul pe profit si o parte din costurile de operare si intretinere. Ei vor colecta taxa, cifrata in primul an la 1,75 euro pe osie si suta de kilometri. Elementele esentiale ale ofertei vor fi cunoscute de contribuabilul roman abia dupa ce contractul va fi semnat, fara a mai putea fi modificat. Ministerul nu a anuntat public riscurile asumate de francezi (spre exemplu, cine isi asuma riscul ca traficul sa fie mai mic decat cel care a stat la baza ofertei Vinci sau pe cel al unor modificari legislative), acestea fiind elemente esentiale in orice concesiune transparenta. Similitudinile cu Bechtel nu lipsesc. In ambele cazuri Transporturile nu au supus dezbaterii publice contractele, iar amandoua nu sunt in suma fixa. Detaliile inrobitoare pentru Autostrada Transilvania au iesit la iveala doar dupa schimbarea guvernarii care l-a semnat.
Potrivit documentatiei de licitatie, autostrada Comarnic-Brasov va porni din zona Comarnic, in paralel cu DN 1, insa la o altitudine mai mare, pana la intrarea in Predeal. De aici se va indrepta spre Rasnov pe traseul DN 73, catre Paraul Rece. Dupa Rasnov autostrada va face jonctiune cu centura Brasovului, apoi cu Autostrada Transilvania. Proiectul construirii unei autostrazi intre Plo