Constructia tronsonului de autostrada Comarnic - Brasov ar fi putut fi inceputa in 2004, cand costul unui kilometru era de doar 17 milioane de euro si nu de 83 milioane de euro, atat cat va ajunge la finalizarea lucrarilor, in 2014, considera Alexandru Dobre, presedintele de onoare al Asociatiei Romane a Antreprenorilor din Constructii (ARACO).
“De ce se construieste tronsonul de autostrada Comarnic – Brasov acum, cand pretul unui kilometru este de 28 de milioane de euro, dar care va ajunge la 83 milioane de euro in 2014, si nu s-a construit incepand cu 2004? Atunci, cei de la Vinci au prezentat un studiu de fezabilitate conform caruia costul unui kilometru de autostrada era de 17 milioane de euro”, afirma Dobre.
El adauga ca pretul austostrazii a crescut foarte mult din 2004 si pana in 2010, pentru ca actualul proiect de constructie al tronsonului de 55 de kilometri dintre Comarnic si Brasov contine o portiune de 15 kilometri de tunel, ale carei costuri de constructie este de opt ori mai mare decat al unui kilometru obisnuit de austostrada.
“Solutia pentru ca Romania sa beneficieze de mai multe drumuri, si mai ieftine, ar fi ca autoritatile sa revizuiasca proiectele de autostrazi pe care le-au facut pana acum si sa se axeze pe constructia de drumuri expres”, subliniaza Dobre.
ARACO propune Guvernului un program pe sase ani, pana in 2016, care prevede constructia a 545 de km de autostrada la profil complet (2 benzi de circulatie pe sens, spatiu despartitor intre sensuri, banda de urgenta), 394 de austostrada bidirectionala si 1342 de kilometri de drum expres ( in mare parte cu 3 benzi pe sens).
Costul total al programului s-ar ridica la 11 miliarde de euro.
“Daca la aceste valori adaugam ce avem acum, respectiv 259 de kilometri de autostrada si 284 de kilometri de drum expres, la finele anului 2016 am avea circa 3.000 de kilometri de