Peste 10% din vanzarile de masini raportate nu au fost si inmatriculate pe piata locala, potrivit unei analize a ZF pe baza datelor preliminare din piata auto si a statisticilor Directiei Regim Permise si Inmatriculari a Vehiculelor.
Pe fondul crizei financiare si a scaderii pietei auto locale cu pana la 60%, dealerii si importatorii au preferat sa vanda chiar si in pierdere la export in Europa de Vest stocurile de masini pentru a obtine lichiditati.
"Au preferat sa le vanda la export, pentru ca in Romania nu le vindeau deloc. In Coreea de Sud anul trecut nu s-au produs masini timp de doua luni, fapt care a dus la o crestere a cererii in Europa pentru marcile coreene", a spus Nicolae Sorescu, directorul general al Radacini Motors, dealer Opel si Chevrolet.
Anul trecut la nivelul lunii aprilie apareau primele discutii cu privire la reexporturile anumitor marci, in conditiile in care vanzarile raportate erau de doua ori mai mari decat inmatricularile.
Diferenta prea mare in cazul unor marci intre vanzari si inmatriculari in cazul anumitor marci i-a facut si pe membrii Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA) sa se gandeasca la schimbarea modului de raportare in 2010.
"Daca se va schimba modul in care se va realiza statistica APIA in 2010 se va decide in cadrul sedintei APIA. Statistica nu va depinde de raportarile Registrului Auto Roman, dar se va tine seama si de acestea, nu numai de ceea ce comunica dealerii si importatorii, pentru ca statistica sa fie cat mai exacta", a subliniat Ernest Popovici, presedintele APIA.
Incepand cu luna septembrie, in cadrul buletinului statistic al APIA a aparut o noua rubrica, cea a "reexporturilor", dar in cadrul careia a aparut numai Subaru, cu sapte unitati din modelul Impreza.
Cea mai mare diferenta dintre vanzari si inmatriculari a fost inregistrata de marcile coreene