La recentul Salon de la Detroit, Jim Farley, boss-ul de marketing al companiei Ford, ne spunea că piaţa americană va creşte cu 10%.
Totuşi, executivul american se plângea că piaţa va fi prea mică, sensibil sub „necesarul" de 14 milioane de unităţi vândute anual. În Germania, anul trecut s-au vândut cu 21% mai multe maşini, ajungând la aproape 4 milioane de unităţi, cel mai bun rezultat din ultimii 15 ani. Totuşi, nu am întâlnit vreun executiv german care să nu se vaite cum piaţa lor se află în criză. Acelaşi val de durere l-am recepţionat de la oricare alt preşedinte, chiar dacă, pe ici pe colo, prin părţile esenţiale ale Europei, lucrurile nu au stat aşa de rău.
La noi, în România, în curând vom afla că piaţa din 2009 a fost cu aproape 60% mai mică decât cea din 2008. Şi nimeni nu poate pune pe masă o cifră sigură legată de câte maşini au fost re-exportate şi câte au ajuns pe piaţa noastră. Cea mai pertinentă prognoză pentru România - publicată în aceste pagini cu ceva timp în urmă- afirmă pentru 2010 o nouă scădere cu 10-15% a pieţii. Adică după dezastrul de anul trecut, mai vine un unul - ce-i drept - mai mic.
În timp ce alţii se văitau de criză, la noi, primul ministru şi preşedintele nu acceptau că suntem în criză, făcând ca diverse voci preocupate de ce ni se întâmplă - inclusiv a celui care scrie aceste rânduri - să pară nişte sunete lugrube din negura crizei. Apoi, aceiaşi lideri ai ţării noastre au luat criza în „braţe" şi chiar în „gură", vorbind despr ea în fiecare zi dar fără să facă nimic pentru a ne scoate din „braţele" ei. În aceste condiţii, nu pot decât să-i întreb pe americani, nemţi, francezi şi alţii care sunt tare necăjiţi cu criza lor: NU VREŢI SĂ FACEM SCHIMB DE CRIZE? Eu, unul, bucuros aş lua-o în braţe pe cea americană din 2010!