Lucrarile la autostrada Comarnic-Brasov, primul contract de concesiune de autostrazi din Romania, vor incepe abia dupa ce consortiul castigator Vinci-Aktor va face rost de finantare, termen prevazut in contract la sase luni. Astfel, autostrada va fi gata in toamna lui 2014, in caz contrar constructorii vor plati penalitati. Aceasta autostrada devine astfel cel mai important obiectiv din al doilea mandat al presedintelui Traian Basescu, pentru care guvernul numit de el trebuie sa raspunda.
Semnarea contractului pentru autostrada Comarnic-Brasov, care va costa statul roman 4,8 mld. euro, de trei ori suma care va fi alocata pentru constructie si proiectare (estimata la 1,5-1,7 mld. euro), nu inseamna ca va si incepe constructia imediat. Radu Berceanu, ministrul transporturilor, a declarat ca acesta este primul pas pentru acest proiect, urmatorul fiind ca joint-venture-ul francezo-elen Vinci-Aktor sa faca rost de bani.
"Pe noi ne intereseaza doar daca ei nu pot sa faca inchiderea financiara. Ei ar putea sa spuna ca renunta daca nu gasesc bani. Noi credem insa ca fiind un consortiu atat de puternic va gasi posibilitati de finantare, iar BEI (Banca Europeana de Investitii, n.r.) mie personal mi-a spus ca sunt interesati sa participe la finantare", a declarat Berceanu.
In aceste conditii, ce trebuie facut inainte sa inceapa constructia? "Contractul are niste clauze suspensive de ambele parti. Consortiul castigator trebuie sa faca inchiderea financiara a proiectului (sa semneze obtinerea finantarii de la banci - n.r.), termen estimat la circa sase luni, iar statul trebuie sa finalizeze exproprierile si sa devieze utilitatile", afirma surse din Ministerul Finantelor Publice.
Daca termenul de realizare a autostrazii va depasi patru ani, firmele vor plati penalitati, iar daca vor realiza mai devreme autostrada vor primi banii mai devreme. Autostr