Cat costa un kilometru de autostrada in Franta, Anglia, Austria sau Slovacia, comparativ cu tara noastra? In timp ce costul pentru un kilometru construit pe autostrada Comarnic-Brasov de consortiul Vinci-Aktor este 21,8 milioane euro/km, in statele mentionate preturile sunt si de trei ori mai mari.
Astfel, in Franta, pretul unui kilometru construit pe autostrada A41 (18,8 km), cu un tunel de 3,1 km si 4 viaducte, este 46,35 milioane euro.
Pe de alta parte, in Anglia, pretul unui kilometru construit pe autostrada M6 este 32,4 milioane euro. Potrivit datelor puse la dispozitie de Ministerul roman al Transporturilor, in Austria, in functie de numarul de tuneluri si de densitatea populatiei costul unui km de autostrada ajunge undeva intre 20 si 35 milioane euro.
Aceeasi sursa arata ca una dintre cele mai scumpe lucrari de autostrazi se fac in Slovacia. Aici o parte din autostrada D1 cu 4,65 km de drum, 2 tuneluri cu lungime totala de 3,054 km si 11 poduri, cu lungime totala de 3,589 km, ajunge la 27,43 - 34,51 milioane euro/km.
Tot in Slovacia, o portiune din autostrada D1 cu 0,5 km de drum, 1 tunel de 7,46 km si 1 pod cu lungime de 0,159 km costa 56,09 - 73,17 milioane euro/km. De asemenea firmele care lucreaza pe o portiune din autostrada D1 cu 7,46 km de drum, 4 tuneluri cu lungime totala de 4,932 km si 22 poduri, cu lungime totala de 4,1 km, au un pret pe km de 28,48 - 35,75 milioane euro.
In schimb, costul de constructie pentru autostrada Comarnic-Brasov este 1,2 miliarde euro. Asadar costul pentru un kilometru construit pe aceasta autostrada este 21,8 milioane euro/km.
"Suma totala pe care statul roman o va plati in cei 30 de ani se ridica la 4,8 miliarde de euro, dar aceasta include urmatoarele costuri: constructia propriu-zisa a autostrazii, proiectare si inginerie, preconstructie, organizare