Prin tradiţie, în România nu se întîmplă mai nimic palpabil la început de an; cel mult, planuri de viitor (articolul de faţă semnalează totuşi, cu bucurie, două excepţii). Această stare de fapt, consecinţă directă a intensităţii cu care se trăieşte la noi luna anterioară (a cadourilor&sărbătorilor), este valabilă şi în sfera artelor vizuale. Artiştii şi instituţiile nu riscă o confruntare cu inerţia publicului, din care ar avea de pierdut toată lumea. Tendinţa este, fără doar şi poate, universală, dar, pe fondul unei agende modeste ca dimensiuni, situaţia poate căpăta aspectul unui vid cultural. În rîndurile de mai jos ne vom referi la „ofertele“ bucureştene ale lunii ianuarie.
Muzeele şi galeriile (cîte sînt) pot fi vizitate, conform programului, precum în orice altă perioadă. Evenimentele temporare înseamnă „aici şi acum“. Discuţia noastră porneşte de la Muzeul Naţional de Artă al României, unde sînt încă în derulare trei interesante proiecte. Pînă pe 28 martie, poate fi vizionată expoziţia de gravură japoneză din secolul al XIX-lea, Imagini ale lumii trecătoare. Autorul, Utagawa Kunisada (1786-1865), este unul dintre cei mai populari maeştri ai vremii sale, artist deosebit de prolific, desenator şi colorist redutabil. Au venit la Bucureşti şaizeci şi trei de gravuri policrome create de marele gravor al Şcolii Utagawa. Cei care trec pragul muzeului, vor întreprinde şi o Călătorie în Bretania pe urmele artiştilor francezi şi români inspiraţi de lumea şi cultura bretonă. Sînt prezentate peste 200 de lucrări de artă plastică şi decorativă create de artişti francezi şi români, multe dintre ele în premieră în România, alături de obiecte de artă populară, costume somptuos brodate şi piese de mobilier tradiţional. Această expoziţie va fi deschisă pînă pe 7 februarie. În fine, Cabinetul de Desene şi Gravuri al MNAR prezintă expoziţia temporară Ion Mincu.