Din 16 ianuarie au intrat în vigoare noi reglementări privind casele de schimb valutar, menite să pună capăt ţepelor de tip „Saralex“.
Ordinul nr. 632/2009 al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) impune reguli mult mai stricte în ceea ce priveşte modul de afişare a cursurilor practicate, atât în interiorul, cât şi în exteriorul casei de schimb valutar. „Modificările au fost făcute ca răspuns la ultimele metode folosite de anumite case de schimb valutar pentru păcălirea clienţilor“, susţine Gheorghe Marinescu, directorul Comisariatului Regional de Protecţie a Consumatorilor.
Panouri unice
Potrivit ordinului, casele de schimb au obligaţia de a afişa în exterior un suport sau un panou unic, monocolor, fără degradeuri sau alte însemne grafice sau culori, pe care informaţiile privind vânzarea şi cumpărarea de valută să fie indicate în mod vizibil şi într-o formă neechivocă, uşor de citit. Este reglementată nu doar dimensiunea caracterelor de pe acest panou (80 mm înălţime, 10 mm grosime), ci şi distanţa dintre caractere (10 mm) şi cea dintre cuvinte (20 mm), pentru a preîntâmpina ţepe precum cea prin „metoda virgulei“, utilizată anul trecut de casele de schimb Saralex.
Dacă operatorul economic percepe comision pentru operaţiunile de schimb valutar, cursurile de schimb afişate pe panoul unic de la exteriorul casei de schimb vor include şi comisioanele practicate.
În interiorul casei de schimb valutar, cursurile de schimb, atât pentru operaţiunile de vânzare, cât şi pentru cele de cumpărare vor fi înscrise pe un panou unic, de dimensiune echivalentă unei pagini format A4, conţinând informaţii identice cu cele afişate în exterior. Mărimea caracterelor va fi cea corespunzătoare fontului Times New Roman 20 Bold. Afişarea altor informaţii pe suportul unic sau afişarea altor suporturi care fac referire la cursul de sc