Cele mai costisitoare zece centre comerciale realizate in ultimii trei ani au implicat investitii de aproape 1,5 miliarde de euro. Cele mai mari zece fabrici au costat 1,8 miliarde de euro, arata o analiza a ZF.
Ford la Craiova, Renault la Mioveni si Titu sau Nokia la Cluj sunt printre putinele companii care au echilibrat in ultimii ani balanta dintre investitiile in productie si cele in comert - centre comerciale - domeniu care a explodat in urma cu trei ani de cand se construiesc proiecte de peste 100 de milioane de euro.
Sase dintre cele mai costisitoare zece centre comerciale realizate in ultimii ani se afla in Bucuresti, acestea fiind spatii destinate cumparaturilor si distractiei (cinematografe, locuri de joaca pentru copii, patinoar etc.).
Principala contributie in economie a acestor proiecte este legata de faptul ca ofera spatiu de desfacere producatorilor din textile sau industria alimentara (hipermarketurile) si genereaza sute sau chiar mii de locuri de munca pentru angajatii magazinelor sau personalul administrativ.
In ceea ce priveste productia insa, in ultimii trei ani marile investitii s-au concentrat in industria auto, prelucrarea lemnului si constructii - domenii care, exceptand investitia realizata de Nokia si de furnizori la Jucu, judetul Cluj - sunt singurele care au reusit sa atraga investitii mai mari de 100 de milioane de euro.
In industrie toate investitiile semnificative au fost realizate de companii cu actionariat strain, in timp ce pe piata centrelor comerciale Gabriel Popoviciu si Iulian Dascalu s-au luptat cu marii dezvoltatori internationali, construind malluri in Bucuresti, Timisoara si Cluj. Una dintre cele mai mari investitii realizate in ultimii ani a fost legata tot de industria constructiilor, grupul elvetian Holcim, cu afaceri in industria cimentului, finalizand o investitie de peste 250 de mili